hoe werkt een telescoop?

Hallo mensen,

Ik zit met een ''probleempje'' waarschijnlijk zal het voor jullie een domme vraag zijn, maar ik heb er werkelijk geen verstand van.

Ik heb zojuist een refractor-telescoop gekregen.
Prima, alle spulletjes erbij. MAAR ik heb geen idee hoe dit werkt! Ik heb een paar ''lensjes'' erbij gekregen en de grootste is 20 mm. Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen bv. 2 mm en 20 mm?

Ook zit er bovenop de telescoop ook een soort kleiner telescoopje, geen idee hoe dit ding heet. Als je er door kijk zie je een soort kruis om te mikken. Waar is dit ding precies goed voor?

Aan de zijkant heb je ook een soort ijzer staafje waaraan je kan draaien. Is dit om het beeld scherper te maken? Hoe kan ik eventueel het beeld scherper maken op mijn telescoop?

Is het logisch dat als je bv. overdag naar de blauwe lucht met de telescoop kijkt dat je niks ziet?

Kan ik eventueel planeten met dit ding zien? Wat ik weet is dat hij tot 260 keer kan vergroten. Misschien dat dit van belang is?

Dit waren een hoop vragen en hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Ik wil namelijk zo snel mogelijk aan de slag en iets gaan zien! Ik kijk er naar uit! Alvast bedankt!!
Tips zijn ook welkom natuurlijk!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

De kleine lensjes zijn de oculairs. Deze plaats je op het 'ooggat'. De verschillende lens groottes zorgen voor verschillende vergrotingen.

Door het kleine tlescoopje bovenop kan je richten. De vergroting is daar niet zo groot, dus kan je beter bepalen waar in het hemelrijk je kijkt.

het staafje is inderdaad om scherp te stellen

Overdag is er te veel strooilicht van de zon om iets te zien. Wacht op een heldere nacht. En dan kan je planeten en de maan vergroot bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een refractor-telescoop krijgt zonder gebruiksaanwijzing, zul je zelf op ontdekkingstocht moeten gaan. Even een planeetje bekijken zit er voorlopig niet in.
Je zult dan eerst op je gemak alles eens uit gaan moeten proberen. Dat doe je dan overdag met het richten op objecten in de verte die je vanuit jouw slaapkamer kunt zien zoals een straat, gebouw, kerktoren enz.
Gewoon alles proberen en met enig nadenken snap je de clou. Zonder statief kun je het wel vergeten om het beeld stil te houden.
Er zit ongetwijfeld een focus-draaiknop aan om het beeld te vangen en scherp te stellen.
Het kleine telescoop-je helpt om op het kruis b.v de haan van de toren precies te vangen.
Van het ijzeren staafje is het de bedoeling dat je de schuin-instelling vastzet.
Probeer hier eerst de lensjes gebruiken met het grootste getal.

De lucht bekijken overdag heeft inderdaad geen zin.
Op de lensjes (oculairs) staan getallen. Hoe kleiner het getal; hoe groter de vergroting; hoe minder licht je binnen krijgt.
Nadat je in de gaten hebt hoe het apparaat met zijn onderdelen werkt, kun je het eens s'nachts gaan proberen op de maan als sikkelvorm. Op de grens van licht en donker zie je het best de kraters. Gebruik wel altijd een maanfilter; zeker als de maan voller is.
Heb je dit met geduld goed onder de knie en "hebben we er nog zin an..." dan ben je er pas aan toe om eens op zoek te gaan naar de prachtige ringen van Saturnus.
Als het stadslicht en het weer je teveel dwarszitten zul je moeten verhuizen anders verhuist de refractor naar de zolder is mijn ervaring.
Ik wens je nog héél veel kijkplezier!