Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe werkt een telescoop?

Hallo mensen,

Ik zit met een ''probleempje'' waarschijnlijk zal het voor jullie een domme vraag zijn, maar ik heb er werkelijk geen verstand van.

Ik heb zojuist een refractor-telescoop gekregen.
Prima, alle spulletjes erbij. MAAR ik heb geen idee hoe dit werkt! Ik heb een paar ''lensjes'' erbij gekregen en de grootste is 20 mm. Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen bv. 2 mm en 20 mm?

Ook zit er bovenop de telescoop ook een soort kleiner telescoopje, geen idee hoe dit ding heet. Als je er door kijk zie je een soort kruis om te mikken. Waar is dit ding precies goed voor?

Aan de zijkant heb je ook een soort ijzer staafje waaraan je kan draaien. Is dit om het beeld scherper te maken? Hoe kan ik eventueel het beeld scherper maken op mijn telescoop?

Is het logisch dat als je bv. overdag naar de blauwe lucht met de telescoop kijkt dat je niks ziet?

Kan ik eventueel planeten met dit ding zien? Wat ik weet is dat hij tot 260 keer kan vergroten. Misschien dat dit van belang is?


Dit waren een hoop vragen en hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Ik wil namelijk zo snel mogelijk aan de slag en iets gaan zien! Ik kijk er naar uit! Alvast bedankt!!
Tips zijn ook welkom natuurlijk!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De kleine lensjes zijn de oculairs. Deze plaats je op het 'ooggat'. De verschillende lens groottes zorgen voor verschillende vergrotingen.

Door het kleine tlescoopje bovenop kan je richten. De vergroting is daar niet zo groot, dus kan je beter bepalen waar in het hemelrijk je kijkt.

het staafje is inderdaad om scherp te stellen

Overdag is er te veel strooilicht van de zon om iets te zien. Wacht op een heldere nacht. En dan kan je planeten en de maan vergroot bekijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden